Στη μνήμη του Χρίστου Τσολάκη

Στη μνήμη του Χρίστου Τσολάκη

 

Η εκπαιδευτική κοινότητα θρηνεί την απώλεια του Δασκάλου (με Δ κεφαλαίο όπως συνήθιζε να λέει), Χρίστου Τσολάκη. Όλοι εμείς μαθητές και οι συνεργάτες του, έχουμε χρέος να συνεχίσουμε την εφαρμογή των πρωτοπόρων οραμάτων του. Το έργο του και η προσφορά του ανυπολόγιστης αξίας. Θα κάνω αναφορά σε μία

πτυχή - ίσως όχι τόσο γνωστή ? η οποία αφορά την προσφορά του και σε πεδία που έχουν σχέση με την Τεχνολογία στην εκπαίδευση και την επιμόρφωση.

 

Είχα την τύχη πριν 30 χρόνια να με επισκεφθεί στο σπίτι μου και να μου ζητήσει να του δείξω στον υπολογιστή πως μπορεί να αξιοποιηθεί η Πληροφορική ως διδακτικό εργαλείο.

Μου έκανε μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι ένα Φιλόλογος ενδιαφέρθηκε έντονα για τις εφαρμογές της τεχνολογίας στην Εκπαίδευση. Έτσι ξεκίνησε μία πολύχρονη συνεργασία η οποία είχε σημαντικά αποτελέσματα.

Από το 1984 άρχισε η διδασκαλία μαθημάτων υπολογιστών στη ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης όπου δημιουργήθηκε το 1ο εργαστήριο Πληροφορικής σε Ελληνικό δημόσιο σχολείο.

Οι συνάδελφοι που παρακολούθησαν αυτά τα μαθήματα απετέλεσαν τον κορμό των καθηγητών που δίδαξαν αργότερα μαθήματα Πληροφορικής στην Εκπαίδευση.

Αργότερα στο 1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης δημιουργήσαμε το εργαστήριο Πολυμέσων και επιμορφώσαμε δεκάδες εκπαιδευτικούς σε πεδία διδακτικής αξιοποίησης των νέων Τεχνολογιών.

Στα τέλη της δεκαετίας του 90, δημιουργήσαμε το δίκτυο σύγχρονης τηλεκπαίδευσης με το οποίο για πολλά χρόνια προσφέραμε εξ αποστάσεως επιμορφωτικά μαθήματα στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούσαν στο Ντόρτμουντ, το Μόναχο, την Αλεξανδρούπολη, την Κοζάνη, τη Φλώρινα και την Ξάνθη, με δύο κέντρα εκπομπής που λειτουργούσαν στο Πολυτεχνείο και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Τα συνέδρια του φιλόλογου μετατράπηκαν σε τηλεσυνέδρια (για πρώτη φορά στην Ελλάδα εφαρμόστηκε η τηλεδιάσκεψη μεγάλης διάρκειας σε συνέδριο και με 4 σημεία ζεύξης).

Εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρακολουθούσαν εξ αποστάσεως με τη βοήθεια γιγαντοοθονών τις εργασίες του συνεδρίου και μετείχαν στις διαδικασίες.

Στο 1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε η βασική έρευνα για τις «στάσεις» των εκπαιδευτικών εν όψει της διδακτικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, στα αποτελέσματα της οποίας στηρίχτηκε το μεγάλης κλίμακας πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών 1ου επιπέδου.

Πραγματικά δεν γνωρίζω πολλούς ανθρώπους που να συνέβαλαν σε τέτοιο σημαντικό βαθμό στην εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Ελληνική εκπαίδευση.

Η δεύτερή μου αναφορά, αφορά το μουσείο Εκπαίδευσης. Τα μοναδικά εκθέματα (όλα τα αναγνωστικά, βιβλία, όργανα εργαστηρίων, θρανία κ.τ.λ.) συλλέχτηκαν με κόπο από τα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, ταξινομήθηκαν στο μικρό γραφείο του στο Πανεπιστήμιο και εκτέθηκαν αρχικά στη Σίνδο και μετέπειτα στη Βέροια. Μέσα από αυτά τα εκθέματα αναδύεται η ιστορία της Ελληνικής Εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πολιτικής του προηγούμενου αιώνα. Αποτελούν σημαντικό υλικό για ερευνητές και επιστήμονες και ταυτόχρονα είναι διαθέσιμα τους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές.

Η Περιφερειακή μας Διεύθυνση σε συνεργασία με το Δήμο Βέροιας προσπαθεί να αξιοποιήσει και να προβάλει το μουσείο και να αυξήσει την επισκεψιμότητά του.

 

Καλό ταξίδι Δάσκαλε

 

Θόδωρος Καρτσιώτης

Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης

 

Κεντρικής Μακεδονίας

 

Η Περιφερειακή Διεύθυνσης Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας χρησιμοποιεί στο διαδικτυακό της τόπο "cookies" προκειμένου να προσφέρει αποτελεσματικότερο για τους επισκέπτες/χρήστες περιβάλλον. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας στην ιστοσελίδες μας, αποδέχεσθε τη χρήση των "cookies". Για να ενημερωθείτε σχετικά, παρακαλούμε να ανατρέξετε στις Πληροφορίες.
Πληροφορίες Αποδέχομαι