ΘΕΜΑ: Πρόσκληση συμμετοχής σχολικών μονάδων στο Περιφερειακό Θεματικό Δίκτυο “Κινηματογραφική Εκπαίδευση”
Το Δίκτυο και οι σκοποί του
Το Περιφερειακό Δίκτυο «Κινηματογραφική Εκπαίδευση» συνεχίζει την τρίτη χρονιά λειτουργίας του, τη σχολική χρονιά 2024-25 . Υπενθυμίζουμε ότι από το 2017 λειτουργούσε ως Τοπικό Δίκτυο της Δ. Π. Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Το 2023 διευρύνθηκε με τη συμμετοχή των Δ.Π.Ε Δυτικής Θεσσαλονίκης, Πιερίας και Πέλλας και εξελίχθηκε σε Περιφερειακό Δίκτυο της Π.Δ.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο κύριος σκοπός του δικτύου είναι η εισαγωγή της τέχνης του κινηματογράφου και της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στο Δημοτικό Σχολείο. Στο πλαίσιο του δικτύου, οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν επιμορφωτικές συναντήσεις και υποστηρίζονται στην υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων ή προγραμμάτων Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης.
Η δράση του Δικτύου και των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και σχολείων τα προηγούμενα σχολικά έτη παρουσιάζεται εκτενώς στην ιστοσελίδα του Δικτύου https://peanatolikithessal.wixsite.com/cinemaeducation .
Το δίκτυο απευθύνεται σε όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς, όλων των ειδικοτήτων των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων.
Οι συμμετέχοντες/χουσες εκπαιδευτικοί, συμμετέχουν στις δια ζώσης ή διαδικτυακές επιμορφωτικές συναντήσεις του Δικτύου και υλοποιούν δραστηριότητες και προγράμματα κινηματογραφικής εκπαίδευσης στα σχολεία τους, με την υποστήριξη του δικτύου. Οι δραστηριότητες και τα προγράμματα κινηματογραφικής εκπαίδευσης δύναται να συνδεθούν με τις θεματικές και δράσεις των εργαστηρίων δεξιοτήτων, να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των πολιτιστικών προγραμμάτων/προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων ή της διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων. Διευκρινίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί που θα θελήσουν να συμμετάσχουν στο δίκτυο δεν είναι απαραίτητο να έχουν παρακολουθήσει επιμορφώσεις αναφορικά με την τέχνη του κινηματογράφου και την κινηματογραφική εκπαίδευση.
Πολύ βασικός στόχος της δημιουργίας και συνέχειας του δικτύου είναι η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση των εκπαιδευτικών-μελών του. Η επικοινωνία και συνεργασία των μελών του δικτύου πραγματοποιείται κυρίως κατά τις επιμορφωτικές συναντήσεις, δια ζώσης και διαδικτυακά, αλλά και διαμέσου της ιστοσελίδας του δικτύου, της Κλειστής ομάδας του δικτύου στο facebook, και διαδικτυακών συναντήσεων. Επίσης τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν, μπορούν να ανταλλάσουν ιδέες μεταξύ τους και να συνεργάζονται, μέσω των emails τους που θα γνωστοποιηθούν σε όλα τα μέλη του Δικτύου, μετά τη σύμφωνη γνώμη τους.
Επισημαίνεται ότι με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων του Δικτύου (Μάιος 2025), διοργανώνεται φεστιβάλ μαθητικών ταινιών, των οποίων οι προδιαγραφές συμμετοχής, θα γνωστοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα στη σχολική κοινότητα.
Συντονιστική Επιτροπή
Αμανατίδου Μαργαρίτα, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Πιερίας
Μπαζακογιάννη Στυλιανή, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Διεύθυνσης Π.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης
Νταή Αθανασία, Διευθύντρια 27ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
Παπαδόπουλος Δημήτρης: Διδάκτωρ, ΕΔΙΠ Τμήματος Κινηματογράφου Α.Π.Θ, Σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ
Σερεμέτη Δέσποινα, Διευθύντρια 43ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
Φράγκου Ελισάβετ, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Πέλλας
Παιδαγωγική Ομάδα
Επιστημονικά υπεύθυνος:
Παπαδόπουλος Δημήτρης, Διδάκτωρ, ΕΔΙΠ Τμήματος Κινηματογράφου Α.Π.Θ, Σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ
Μέλη:
Δελιδάκη Ειρήνη, Μουσειοπαιδαγωγός, Υπεύθυνη Σχεδιασμού και Υλοποίησης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Μπίμπου Ιωάννα, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ.
Νταή Αθανασία, Διευθύντρια 27ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
Παπασωτήρη Μαρία, Υπεύθυνη Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Σερεμέτη Δέσποινα, Διευθύντρια 43ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
Πρόταση λειτουργίας για τη σχολική χρονιά 2024-25
Κατά το σχ. έτος 2024-2025 προτείνεται η ενασχόληση με βασικές θεωρητικές αρχές του ντοκιμαντέρ αλλά και η δημιουργία ντοκιμαντέρ, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των μελών του Δικτύου και της εκπαιδευτικής κοινότητας γενικότερα.
Το ντοκιμαντέρ ως κινηματογραφικό είδος έχεις τους δικούς του, ιδιαίτερα περίπλοκους, κώδικες αφήγησης. Παιδαγωγικά μπορεί να συμβάλλει στη γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών/νέων ενισχύοντας τις μαθησιακές εμπειρίες καλλιεργώντας κριτικές δεξιότητες. Ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή και τη βαθύτερη κατανόηση, καθιστώντας απαραίτητη την ενσωμάτωση των μελετών τεκμηρίωσης στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Η ενασχόληση με τα ντοκιμαντέρ επιτρέπει στα παιδιά/νέους να αναπτύξουν αναλυτικές και ερευνητικές δεξιότητες που εκτείνονται πέρα από τις παραδοσιακές μεθόδους μάθησης, ενισχύοντας τη βαθύτερη κατανόηση σύνθετων θεμάτων και αφηρημένων εννοιών. Το γεγονός αυτό επιτρέπει τη “θέαση – εμπερία” ενός θέματος από πολλαπλές οπτικές γωνίες, επιτρέποντας στα παιδιά/νέους να αναλύσουν και να προβληματιστούν σχετικά με διαφορετικές αφηγήσεις. Αυτή η έκθεση τους βοηθά να κατανοήσουν τις αποχρώσεις διαφόρων θεμάτων, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη καθώς αξιολογούν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται και σχηματίζουν τις δικές τους απόψεις.
Επίσης, τα ντοκιμαντέρ συχνά διερευνούν διαφορετικούς πολιτισμούς και προοπτικές, προάγοντας την ενσυναίσθηση και την πολιτιστική ευαισθητοποίηση μεταξύ των μαθητών/τριών. Εκθέτοντάς τους σε διαφορετικές αφηγήσεις, τα ντοκιμαντέρ ενθαρρύνουν την ανεκτικότητα και την εκτίμηση για τη διαφορετικότητα. Αυτό είναι ιδιαίτερα πολύτιμο σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο όπου η κατανόηση διαφορετικών απόψεων και οι πολιτιστικές κατανοήσεις και ανταλλαγές είναι απαραίτητες. Το ντοκιμαντέρ μπορεί να δημιουργήσει συναισθηματικές συνδέσεις με το θέμα. Αυτή η δέσμευση όχι μόνο προσελκύει την προσοχή των μαθητών/τριών, αλλά επίσης τους βοηθά να συνδεθούν και να αναστοχαστούν σε παγκόσμια ζητήματα, ενισχύοντας την κοινωνική ευαισθητοποίηση, υπευθυνότητα και την ιδιότητα του πολίτη. Η διαδραστική – διαλογική φύση της συζήτησης ντοκιμαντέρ δημιουργεί μία διαλεκτική που ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των συνομηλίκων.
Τέλος, η ενσωμάτωση της δημιουργίας ταινιών ντοκιμαντέρ στο σχολείο επιτρέπει στους μαθητές/τριες να συμμετέχουν στην αφήγηση ιστοριών. Αυτή η διαδικασία όχι μόνο ενισχύει τη δημιουργικότητά τους, αλλά τους διδάσκει επίσης για τις τεχνικές/τεχνολογικές/ψηφιακές παραγωγής μιας ταινίας, την ομαδική εργασία και τη διαχείριση του κινηματογραφικού υλικού — δεξιότητες που είναι ανεκτίμητες (Frank, 2013, Renov, 2011, Παπαδόπουλος, 2021).
Σχετικά με επιλογή θεματολογίας προτείνεται να αφορά τις ζωές των παιδιών/νέων (δίνοντας έμφαση στην ηλικία τους και τη γνωστική και συναισθηματική τους ωριμότητα) και να συνδέεται με τα ενδιαφέροντά τους, με τρέχοντα γεγονότα ή κοινωνικά ζητήματα που επηρεάζουν τους ίδιους ή τις κοινότητές τους. Δεν προτείνεται η ενασχόληση με το θέμα του σχολικού εκφοβισμού χωρίς τη συμβολή ειδικών (οι λόγοι θα αναλυθούν στη διάρκεια των συναντήσεων) .
Ενδεικτική θεματολογία
Σχολική ζωή και κοινότητα, περιβαλλοντικά θέματα, κοινωνικά θέματα, προσωπικές ιστορίες και γενικά με θέματα που ενδιαφέρουν τα παιδιά, συνδέονται με τα βιώματά τους και το περιβάλλον που ζουν.
Επίσης, για όσες σχολικές μονάδες – μέλη του Δικτύου επιθυμούν να συνεχίσουν με την περυσινή θεματολογία «ελληνικός κινηματογράφος», μπορούν να ανατρέξουν στο υλικό των επιμορφωτικών συναντήσεων που έγιναν την προυγούμενη σχολική χρονιά.
1. Ένας αιώνας ελληνικού κινηματογράφου. Εξερευνώντας τη μαγεία του ελληνικού βωβού κινηματογράφου.
2. Γνωριμία με το έργο του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.
3. Γνωριμία με το έργο του Θανάση Βέγγου.
Λεπτομέρειες για την ανάπτυξη του προγράμματος (προτεινόμενη μεθοδολογία, στόχοι, προτεινόμενες δραστηριότητες, αποτελέσματα, διάχυση) θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια των επιμορφώσεων.
Επιπλέον διευκρινίζεται ότι τα μέλη του δικτύου μπορούν να επιλέξουν να ασχοληθούν με άλλες θεματικές και είδη του κινηματογράφου εάν το επιθυμούν
Προγραμματισμός – Χρονοδιάγραμμα
Οι δράσεις του δικτύου για τη φετινή χρονιά ξεκινούν τέλη Νοεμβρίου του 2024 και ολοκληρώνονται τον Μάιο του 2025.
Προγραμματίζονται τα παρακάτω επιμορφωτικά σεμινάρια:
-
Διαδικτυακό εισαγωγικό ενημερωτικό σεμινάριο στις 21/11/2024 , ώρες 19:00-21:00
-
Επιμορφωτικά σεμινάρια τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο(Οι ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα)
Επίσης θα οργανώνονται διαδικτυακές συναντήσεις των μελών του δικτύου σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν
Η παρουσία των μελών του Δικτύου σε αυτά θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμη για την υλοποίηση προγραμμάτων-δράσεων Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης αλλά και για τη γνωριμία και αλληλεπίδραση των μελών του Δικτύου.
Με βάση το επιμορφωτικό υλικό, θα προταθούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες κινηματογραφικής εκπαίδευσης, για να υλοποιηθούν από τα μέλη-σχολεία του Δικτύου και τα παραγόμενα αποτελέσματα αυτών, θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ του Δικτύου που πραγματοποιείται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του Δικτύου. (π.χ. μαθητικές ταινίες, κινηματογραφικό υλικό, παρουσιάσεις, κλπ).
Όλες οι επιμορφωτικές συναντήσεις θα διοργανώνονται σε συνεργασία της Συντονιστικής Επιτροπής και της Παιδαγωγικής Ομάδας του Δικτύου με Επιστημονικά υπεύθυνο τον κ. Παπαδόπουλο Δημήτρη, Διδάκτορα & Διδάσκοντα Τμήματος Κινηματογράφου Α.Π.Θ. Εκπαιδευτικός – Σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ και τους συνεργαζόμενους φορείς του Δικτύου που είναι: Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ, Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΠΘ και Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Δ/νση Φεστιβάλ Κινηματογράφου), ΕΚΟΜΕ, Film Office ΠΚΜ και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Οι ενδιαφερόμενοι/ες εκπαιδευτικοί, παρακαλούνται να συμπληρώσουν on line τη φόρμα:
https://forms.gle/gBLS7aL6w4eNstdLA
μέχρι τις 25/11/2024
Επισημαίνεται ότι και τα παλιά μέλη που συμμετείχαν τις προηγούμενες χρονιές, καλούνται να συμπληρώσουν τη φόρμα ώστε να επιβεβαιώσουν τη συνέχεια της συμμετοχής τους στο Δίκτυο.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗ ΣΧΟΛ. ΧΡΟΝ. 2024-25