Δελτία Τύπου
27042024Σαβ
Τελ. Ενημέρωση:Τρι, 18 Ιουλ 2023

Hμερίδα με θέμα «Μάθημα Θρησκευτικών και Δημόσιος Χώρος»

Χαιρετισμός του Περιφερειακού Διευθυντή κ. Ανανιάδη στην Ημερίδα  που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος ΚΑΙΡΟΣ στο Βυζαντικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 20 Φεβρουαρίου

Φίλες και φίλοι,
Εδώ και κάποιες δεκαετίες το μάθημα των Θρησκευτικών στο ελληνικό σχολείο διχάζει την ελληνική κοινωνία στο αν θα πρέπει να διδάσκεται, και αν διδάσκεται ποιό θα είναι το περιεχόμενο του. Είναι σαφές ότι με τη μορφή που διδάσκεται σήμερα είναι προβληματική η θέση του. Σε μια κοινωνία πλουραλιστική ο κατηχητικός χαρακτήρας του το καθιστά επισφαλές και δικαίως υπάρχουν διαμαρτυρίες για αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας του. Αν το σχολείο ως σκοπό του έχει να μεταδώσει εγκύκλιες γνώσεις του κόσμου που μας περιβάλλει, τότε τα θρησκευτικά έχουν θέση και αυτά ως μάθημα. Υπάρχουν οι επιστήμες που εξετάζουν τους φυσικούς νόμους (Φυσική), τις χημικές ουσίες του εδάφους (Χημεία), το ανθρώπινο σώμα (Βιολογία), τη λογική σκέψη (Μαθηματικά), την ανθρώπινη επικοινωνία (Γλώσσα), το παρελθόν του ανθρώπου (Ιστορία), τον πολιτισμό του (Μουσική, Καλλιτεχνικά). Κατά αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να εξαιρεθεί το Θρησκευτικό φαινόμενο, της αναζήτησης της ύπαρξης και κατά επέκταση το τελετουργικό μέρος που αναπτύχθηκε από την αρχή της ανθρώπινης ιστορίας. Όλο αυτό δημιούργησε συμπεριφορές, χαρακτήρες, τρόπους ζωής και δημιούργησε πολιτισμούς διαφορετικούς αναλόγως των θρησκευτικών αναζητήσεων σε διαφορετικές περιοχές.

Θεωρώ, λοιπόν, αυτονόητο ότι το μάθημα των Θρησκευτικών χρειάζεται να υπάρχει και μάλιστα ως βασικό στο σχολικό πρόγραμμα. Με τους όρους και τις προϋποθέσεις, όμως, που αναπτύχθηκαν παραπάνω. Πιστεύω ότι τα νέα αναλυτικά προγράμματα που προτείνονται εδώ και κάποια χρόνια βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση και καθιστούν το μάθημα ανοιχτό, διότι προβάλλεται ο πολιτιστικός του χαρακτήρας, διευρύνεται η μάθηση των άλλων θρησκειών και ταυτόχρονα διδάσκεται και ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός. Με αυτό το μείγμα παύει να είναι κατηχητικού χαρακτήρα χωρίς να χάνει την ομολογιακότητά του και ταυτόχρονα μπορεί να γίνει υποχρεωτικό για όλους.

Ένα σχολείο αυθεντικό και νηφάλιο οφείλει να παρέχει στο μαθητή πρόσβαση στην κατανόηση του κόσμου. Διαφορετικά θα γίνει όλο και πιο αισθητή η απειλή μιας συλλογικής λήθης, μιας ρήξης στην αλυσίδα της εθνικής και ευρωπαϊκής μνήμης, όπου ο εκλιπών κρίκος της θρησκευτικής πληροφόρησης θα καταστήσει ακατανόητες τις συμπεριφορές άλλων λαών. Επομένως, δεν τίθεται το ζήτημα να διαφυλάξουμε τα θρησκευτικά στο σχολείο, αλλά να εφοδιάσουμε τους μαθητές με τις πανοπλίες εκείνες που θα τους προφυλάξουν από το διθέσιο άρμα της κατανάλωσης-επικοινωνίας, ώστε να παραμείνουν πλήρως πολιτισμένοι, διασφαλίζοντας το δικαίωμά τους στην ελεύθερη άσκηση της κρίσης τους.
Σας Ευχαριστώ !


Διοργάνωση Ενδοσχολικών Επιμορφώσεων: «Γνωρίζοντας τον κόσμο της κινηματογραφικής μουσικής» «Κινηματογράφος και Μουσική»

Την Παρασκευή 15/01/2016 και ώρες 12:00 - 14:15 πραγματοποιήθηκε στο Κινηματοθέατρο «Κολοσσαίον» ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα: «Γνωρίζοντας τον κόσμο της κινηματογραφικής μουσικής» (αρ. έγκρισης περ. διεύθυνσης 27332/21-12-2015). Η ενδοσχολική επιμόρφωση διοργανώθηκε από τη Σχολική Σύμβουλο Γενικής Παιδαγωγικής ευθύνης του 14ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης κ. Θεοδώρα Χασεκίδου-Μάρκου σε συνεργασία με τη Διευθύντρια κ. Μαρία Σουρνάκη και την καθηγήτρια Μουσικής του σχολείου κ. Μαρία Τζιβάνογλου, στο πλαίσιο της Βιωματικής Δράσης: «Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης». Την ενδοσχολική επιμόρφωση τίμησαν με την παρουσία τους ο αναπληρωτής προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης κ. Κωνσταντίνος Κεραμιδάς, η Σχολική Σύμβουλος κ. Τσερπέ Γεωργία, η υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Λευκού Πύργου κ. Σαρακήνου Μαρία, διευθυντές και εκπαιδευτικοί άλλων σχολείων. Προσκεκλημένος επιμορφωτής: ο διεθνούς φήμης συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής κ. Κώστας Χρηστίδης που ζει και εργάζεται στο Λος Άντζελες. Ο κ. Χρηστίδης παρουσίασε το θέμα με αμεσότητα και παραστατικότητα με την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών και μαθητών, την αλληλεπίδραση, την ευρετική πορεία προς τη γνώση, τις ερωτήσεις και τις διαδραστικές δραστηριότητες. Στο τέλος της επιμόρφωσης ακούστηκαν σε ζωντανή εκτέλεση έργα του συνθέτη ειδικά ενορχηστρωμένα από τον ίδιο για την ορχήστρα του σχολείου υπό τη διεύθυνση της κ. Μαρίας Τζιβάνογλου. Μετά από την εξαιρετική επιτυχία αυτής της επιμόρφωσης ο κ. Κώστας Χρηστίδης δέχτηκε να διευρυνθεί η ενδοσχολική επιμόρφωση συμπεριλαμβάνοντας αυτή τη φορά και τις Ερευνητικές Εργασίες του Λυκείου. Έτσι:

Την Τρίτη 09/02/2016 και ώρες 11.30-14.15 πραγματοποιήθηκε στο Κινηματοθέατρο «Κολοσσαίον» ενδοσχολική επιμόρφωση με θέμα: «Κινηματογράφος και Μουσική» (αρ. έγκρισης περ. διεύθυνσης 1954/20-1-2016). Η ενδοσχολική επιμόρφωση διοργανώθηκε από τη Σχολική Σύμβουλο Γενικής Παιδαγωγικής ευθύνης του 14ου Γυμνασίου και του 14ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης κ. Θεοδώρα Χασεκίδου-Μάρκου σε συνεργασία με τον Διευθυντή του 14ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, κ. Αθανάσιο Καλφαγιάννη, τη Διευθύντρια του 14ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, κ. Μαρία Σουρνάκη, την καθηγήτρια Μουσικής κ. Μαρία Τζιβάνογλου και με προσκεκλημένο επιμορφωτή κ. Κώστα Χρηστίδη, στο πλαίσιο των Ερευνητικών Εργασιών Γενικών Λυκείων και των Βιωματικών Δράσεων Γυμνασίων. Την ενδοσχολική επιμόρφωση τίμησαν με την παρουσία τους ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης κ. Παναγιώτης Ανανιάδης, οι σχολικοί σύμβουλοι κ. Ζαχαρίας Μανουσαρίδης και κ. Σοφία Τζελέπη, η υπεύθυνη του ΣΣΝ Ανατολικής Θεσσαλονίκης κ. Ελισάβετ Σιμουλίδου, η επρόσωπος του ΕΚΔΔΑ κ. Ελένη Κασσελούρη, διευθυντές, εκπαιδευτικοί, μαθητές άλλων σχολείων. Ο κ. Κώστας Χρηστίδης για μια ακόμη φορά ενθουσίασε με τον τρόπο επικοινωνίας του με τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, την αμεσότητά του και με το νέο, εμπλουτισμένο υλικό της παρουσίασής του. 

Συνημμένα:
Download this file (DELTIO-TYPOU.pdf)Δελτίο Τύπου[ ]70 kB

Χαιρετισμός του Περιφερειακού Διευθυντή στην 12η Επιστημονική Ημερίδα Θεολόγων καθηγητών της Ι.Μ. Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως

Θέμα: «Η θρησκευτική βία και η συμβολή της Εκκλησίας υπέρ της ειρήνης του σύμπαντος κόσμου»

Φίλες και φίλοι,

Είναι γνωστό ότι η βία είναι συνυφασμένη με τη φύση, ιδιαίτερα τον φόβο τουλάχιστον όσον αφορά το ζωικό βασίλειο πρώτιστα και ουσιαστικά για επιβίωση. Άλλοι λόγοι ανάγονται στο ερωτικό στοιχείο, της κατάκτησης και επίσης της υπεροχής και επικράτησης.

Βέβαια, όταν αναφερόμαστε στα λογικά όντα, στον άνθρωπο, τότε η βία αποτελεί μια πολύ πιο σύνθετη λειτουργία με διάφορες παραμέτρους ως αιτία όπως: επιβίωση ατομική, συλλογική, εθνική, ιδεολογική, θρησκευτική, οικονομική, κοινωνική κ.λπ. Και η βία μπορεί να εξωτερικευθεί άμεσα ή έμμεσα, με μέσα υλικά, ιδεολογικά, ψυχολογικά, τεχνολογικά κ.ά.

Σήμερα, ιδιαίτερα σε ορισμένες περιοχές του πλανήτη (Βαλκάνια, Θιβέτ, κ.ά.) το θρησκευτικό στοιχείο αναζωπυρώνεται ώστε να χρησιμοποιείται από κάποια εξουσιαστικά κέντρα ως μοχλός πρόκλησης συγκρούσεων για ευνόητους λόγους. Δεν είναι δε τυχαίο ότι ο περιβόητος Χάντινγκτον διακήρυξε το αναπόφευκτο (;) σύγκρουσης πολιτισμών. Αν, όμως, κάποιος μελετήσει διάφορες περιπτώσεις, θα διαπιστώσει ότι και ο θρησκευτικός παράγοντας έχει χρησιμοποιηθεί με τη συνέργεια τρίτων ως μοχλός πρόκλησης διχασμού και συγκρούσεων γιατί πριν οι διάφορες εθνότητες και θρησκευτικές κοινότητες συνυπήρξαν ειρηνικά. Δυστυχώς, το στυγνό ανταγωνιστικό σύστημα επενδύει και στον θρησκευτικό παράγοντα εισάγοντας και τα θρησκευτικά δόγματα στο παγκόσμιο χρηματιστήριο κερδοσκοπίας και εξουσιομανίας. Και οι θρησκευτικές δοξασίες διαχέονται με τα όποια συστατικά άδηλης ή έμμεσης βίας όπως δογματικός φανατισμός, φόβος, δεισιδαιμονίες, τυπολατρία, αφορισμοί και άλλες μεθόδους ενοχοποίησης, τιμωρίας και αποκλεισμού. Είναι δε ιδιαίτερα λυπηρό ότι και θρησκευτικά δόγματα που διδάσκουν την ελεύθερη και ειρηνική συνύπαρξη των κοινωνιών, αντί να συναινούν ενωτικά, γίνονται συχνά όργανα διχαστικών σκοπιμοτήτων εξουσιαστικών κύκλων συμβάλλοντας έτσι και διαιωνίζοντας τις συγκρούσεις. Ακόμη, ολόκληρες στρατιές θρησκευτικών και παραθρησκευτικών οργανώσεων, με πολιτικές κ.λπ. διασυνδέσεις και σκοπιμότητες στο πλαίσιο προσηλυτισμού και εξαγοράς διχάζουν και υπονομεύουν την κοινωνική συνοχή και γαλήνη σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν είναι τυχαία η εμφάνιση νέων θρησκευτικών δοξασιών και ακόμη φανατικών ομάδων σαν αυτή στην κεντρική Ρωσία όπου περίμεναν τη συντέλεια του κόσμου, ή εκείνων στις ΗΠΑ που κατέληξαν σε ομαδική αυτοχειρία.

Σε μια εποχή δύσκολη για την ανθρωπότητα με την απαξίωση των αξιών η Εκκλησία οφείλει, ως πνευματική δύναμη, να σηκώσει το ανάστημά της και να συμβάλλει με τις παρακαταθήκες του Ευαγγελίου να τονίσει την Ελευθερία του προσώπου, ώστε με ένα γόνιμο τρόπο να βοηθήσει τον αποπροσανατολισμένο άνθρωπο. Η επιβίωση της ανθρωπότητας με ειρήνη και χωρίς θρησκευτικούς φανατισμούς είναι παράδοση της Εκκλησίας μας και χρειάζεται να προτάξει την ειρηνική συνύπαρξη και να του μεταδώσει την ελπίδα ότι μπορεί ο κόσμος να γίνει καλύτερος.

Συνημμένα:
Download this file (thriskeytiki-bia.pdf)Πρόγραμμα Ημερίδας[ ]1192 kB

Κοπή πίτας και εορτασμός των τριών Ιεραρχών στην Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

Την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου του 2016 πραγματοποιήθηκε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας η κοπή της Βασιλόπιτας για το νέο έτος, και ταυτόχρονα η γιορτή των Τριών Ιεραρχών.

Ο Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Παναγιώτης Ζ. Ανανιάδης ευχήθηκε σε μια σύντομη ομιλία του προς το προσωπικό της υπηρεσίας η καινούργια χρονιά να είναι με υγεία και δημιουργικότητα και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε ομιλία για τους Τρεις Ιεράρχες από τον υπεύθυνο Τύπου της Περιφερειακής Εκπαίδευσης κ. Τριαντάφυλλο Σερμέτη.

Η γιορτή έληξε με εδέσματα και ψυχαγωγία όλου του προσωπικού της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Μήνυμα για την Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος

Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, 70 χρόνια μετά το γεγονός που σημάδεψε ανεξίτηλα όχι απλά την ιστορία του 20ού αιώνα αλλά στιγμάτισε την Ιστορία της Ανθρωπότητας. Εκδόσεις, μνημεία, μουσεία, αφιερώματα, μία Παγκόσμια Ημέρα στη μνήμη των μαρτύρων? Όλα κατατείνουν προς τον κοινό σκοπό : την καταπολέμηση της λήθης. Τη διατήρηση της μνήμης του ανείπωτου ? ειδικά σήμερα που πλέον για βιολογικούς λόγους εκλείπουν οι μάρτυρες, και με τις δύο έννοιες της λέξης. Εκείνοι δηλαδή που γνωρίζουν από πρώτο χέρι κι εκείνοι υπέστησαν τη ναζιστική βαρβαρότητα.

Σήμερα καλούμαστε επιτακτικά να αναμετρηθούμε με αυτό που ονομάζω «Καθήκον της Μνήμης», όχι μόνο απέναντι στα έξι εκατομμύρια θύματα, όχι μόνο απέναντι σε μια κοινότητα αλλά απέναντι στην ίδια την Ανθρωπότητα. Γιατί το καθήκον της Μνήμης είναι πρώτα και κύρια Καθήκον Ευθύνης. Καθήκον Ευθύνης απέναντι στην Ιστορία. Καθήκον Ευθύνης απέναντι στις νέες γενιές, τις οποίες οφείλουμε να ενημερώνουμε και να μεταλαμπαδεύουμε εκείνα τα κρίσιμα όπλα της Γνώσης κατά της άγνοιας, κατά της παραπληροφόρησης, κατά της διαστρέβλωσης της Αλήθειας. Τούτη η προσπάθεια δεν είναι εύκολη. Γιατί έχει να κάνει με χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που δεν αφορούν κάποιες εξαιρέσεις αλλά που διαμορφώνονται μέσα από συλλογική δράση. Η Χάνα Άρεντ δεν μιλούσε τυχαία για την «κοινοτοπία του κακού», αναφερόμενη στην ερμηνεία του Ολοκαυτώματος. «Αυτοί που αρνούνται το Άουσβιτς, είναι έτοιμοι να το επαναλάβουν» έγραφε ο Πρίμο Λέβι. Και πλέον, 70 χρόνια μετά από το ανείπωτο, δεν κρύβουν τις προθέσεις τους. Και τούτο το διαπιστώνουμε, δυστυχώς σήμερα, όλο και περισσότερο και στη χώρα μας και στην Ευρώπη.

Με αφορμή τις προσφυγικές ροές και η αντιμετώπισή τους από αρκετούς αλλά και ολόκληρες χώρες αφήνουν ψήγματα επανάληψης της θηριωδίας του ολοκαυτώματος. Το Χρέος μας είναι να κάνουμε το μήνυμα «Ποτέ πια» στάση ζωής στην πολιτική και την κοινωνία. Καθημερινό αντανακλαστικό στην άγνοια και την αδιαφορία. Αντίδοτο σε όσους πιστεύουν ότι δεν τους αφορά. Απάντηση σε εκείνους που εμμένουν συνειδητά να διαστρεβλώνουν, να παραπληροφορούν και να αλλοιώνουν την ιστορική Μνήμη.

Μήνυμα για τον Νίκο Τεμπονέρα

Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας 25 χρόνια μετά τη δολοφονία του τιμά τη μνήμη του αγωνιστή καθηγητή Νίκου Τεμπονέρα.

Ο Δάσκαλος με την ευαισθησία και την κοινωνική αφοσίωση,  υπερασπίζεται με αρχές την αποστολή και το καθήκον του, υπερασπίζεται τους μαθητές του και αυτό το κάνει πάντα χωρίς υστεροβουλία, με αυτοθυσία και αυταπάρνηση.

Ο Δάσκαλος με την στάση της ζωής του, δημιουργεί πρότυπα, δημιουργεί την αναλλοίωτη αφοσίωση στις αρχές της κοινωνικότητας, της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης, της αγωνιστικότητας, του κοινού καλού.

Ο Δάσκαλος αυτός πλήρωσε με την ζωή του για την στάση του και τις αρχές του.

Πρωτοχρονιάτικο Μήνυμα

Ο χρόνος που μένει πίσω χαρακτηρίστηκε από σημαντικά γεγονότα σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στο χώρο της Εκπαίδευσης. Κάθε τέλος, όμως, σηματοδοτεί μια καινούργια αρχή, κρύβει υποσχέσεις για κάτι καλύτερο που θα έλθει σε εμάς, στις οικογένειές μας, σε όλους τους Εκπαιδευτικούς.

Ο νέος χρόνος που έρχεται σε λίγες ώρες, ας «γεννήσει» για όλους μας μια ελπίδα, μια προσδοκία και ένα όνειρο. Το όνειρο της ευημερίας, της αγάπης, της ασφάλειας, της υγείας και της ευτυχίας. Ο Εθνικός Διάλογος που ξεκίνησε για την Παιδεία αποτελεί την ελπιδοφόρα εκείνη προσδοκία ότι η Παιδεία μας επιτέλους θα μπορέσει να βγει από το τούνελ των τελευταίων ετών.

Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου ολόψυχα σε όλους τους εκπαιδευτικούς το 2016 να φέρει αγάπη και υγεία και να είναι το έτος που ο ελληνικός λαός θα αποτινάξει τα μνημόνια και θα χαράξει το δρόμο που του πρέπει η παράδοσή του και η ιστορία του.

Καλή Χρονιά σε όλους μας!

Η Περιφερειακή Διεύθυνσης Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας χρησιμοποιεί στο διαδικτυακό της τόπο "cookies" προκειμένου να προσφέρει αποτελεσματικότερο για τους επισκέπτες/χρήστες περιβάλλον. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας στην ιστοσελίδες μας, αποδέχεσθε τη χρήση των "cookies". Για να ενημερωθείτε σχετικά, παρακαλούμε να ανατρέξετε στις Πληροφορίες.
Πληροφορίες Αποδέχομαι